donderdag 29 oktober 2009




Ding #6, Ik ben opgegroeid met superman, batman en noem maar op. Stripiconen die door de jaren heen alleen maar populairder zijn geworden. Zo populair dat het er tegenwoordig zelfs sprake is van een miljardenbusiness. De kracht van deze iconen huist onvermijdelijk in de herkenbaarheid en de helderheid als het gaat om de vraag, waar staan ze voor. Ook nu een dikke 50 jaar later hoef ik alleen maar superman in te typen en er verschijnt een leger aan afbeeldingen in flickr waarbij het alom bekende logo wordt getoond.

Ik kom hierop omdat het me niet ontgaan is dat er een revolutie op stapel staat als het gaat om de introductie van een nieuw logo voor de wereld van de bibliotheek. Een nieuw logo is niks mis mee, elk zelf respecterend bedrijf komt om de zoveel jaar met een upgrade. Hier gaat het echter vaak om een subtiele aanpassing waarbij het lettertype of de huisstijl wordt getild naar het hier en nu. Bekende bedrijven zoals de KLM zijn al meer dan 30 jaar bezig met he aanpassen van hun logo. Het opmerkelijk is dat het door de jaren heen niet eens echt is opgevallen, totdat je het logo van toen vergelijkt met dat van nu.
Wat nu echter op stapel staat voor de bibliotheken in Nederland is vrij rigoureus. Zowel vorm, kleur als beeldtaal worden totaal gewijzigd. En als het kan het liefst binnen een jaar. Wellicht is het nodig om een geheel nieuw jasje aan te trekken om van het zogenaamde stoffige, ouderwetse imago af te komen en de strijd aan te gaan met de commerciƫle giganten zoals bol.com. De tijd zal het leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten